Jak bezpiecznie korzystać z płatności internetowych?

Nie da się zaprzeczyć temu iż zakupy online są bardzo wygodne i szybkie. Ponadto sklepy, jak i PayU, dokładają wszelkich starań, by wszystkie transakcje przebiegały nie tylko sprawnie, ale i całkowicie bezpiecznie. Ale żeby wszystko odbyło się bez zbędnych komplikacji, warto również samodzielnie zadbać o własne bezpieczeństwo w świecie online zarówno podczas robienia zakupów i płacenia za nie jak i podczas innych aktywności w sieci. Poniżej znajdziesz krótki poradnik, dotyczący bezpieczeństwa użytkowników w sieci. Przeczytaj go koniecznie!

Bezpieczeństwo użytkownika

Zacznijmy od tego, że poważnym zagrożeniem w Internecie jest phishing (spoofing) – czyli wyłudzanie poufnych informacji (np. haseł, numerów karty kredytowej, danych osobowych) przez podszywanie się przez przestępcę pod daną osobę lub instytucję. Musisz wiedzieć, że jedną z najczęstszych metod phishingu polega na wysyłaniu fałszywych wiadomości e-mail.

O podanie jakich danych nie zostaniesz nigdy zapytany przez pracowników PayU?

Pracownicy PayU na pewno nie poprosża Cię o hasło - jest ono znane tylko Tobie. Nie będziesz musiał podawać także pełnego numeru karty płatniczej, kodu bezpieczeństwa CVV2/CVC2 (trzy cyfry wydrukowane na odwrocie Twojej karty płatniczej), oraz dodatkowego hasła wymaganego dla niektórych kart w procesie weryfikacji tzw. 3D Secure

Jak rozpoznać, czy masz do czynienia z prawdziwą stroną do logowania do Konta PayU/banku?

Aby to zrobić musisz dodać stronę logowania do Konta PayU do „ulubionych” w Twojej przeglądarce, poprawny adres strony to https://secure.payu.com/user/login. To właśnie certyfikat strony www jest potwierdzeniem, że faktycznie połączyłeś się ze stroną payu.pl. Potem, gdy już w swojej przeglądarce sprawdzisz „Szczegóły certyfikatu” zwróć uwagę na: ważność certyfikatu (szczególnie, czy już nie wygasł), odcisk palca SHA1, który jest dla certyfikatu wystawionego dla serwisu transakcyjnego dostępnego pod adresem online.mbank.pl i powinien mieć wartość ‎38 17 c2 1a 15 f2 5f e6 d1 60 62 25 ad 33 48 14 fb 28 db 42. Ponadto strona otwierana jest zawsze w bezpiecznym połączeniu HTTPS.

Jak rozpoznać, że mail, który otrzymałem jest próbą oszustwa?

Pamiętaj, że PayU nie wysyła do swoich użytkowników maili z prośbą o podanie szczegółowych danych Konta PayU jak i żadnych innych poufnych danych. Dlatego, jeśli dostałeś maila, który spełnia przynajmniej jedno z poniżej wskazanych kryteriów - prawdopodobnie masz do czynienia z próbą wyłudzenia danych: 

- w mailu zamieszczona jest prośba o wysłanie sms na wskazany numer,

- mail zawiera prośbę o podanie loginu lub hasła do Konta PayU, lub danych wrażliwych - data urodzenia, PESEL, nazwisko panieńskie matki, dane karty, hasło.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 801 254 445

E-mail: kontakt@burningchords.pl Adres: ul. Rzeźnicza 16, Wrocław

 

Strona poświęcona szeroko pojętej tematyce e-handlu. Poradnik na temat bezpieczeństwa płatności internetowych, jego rodzajów i tego, które z metod są najlepsze.